Érzékelés - mozgás - reflexek - egyensúly - reguláció - játék - beszéd - kézhasználat - gondolkodás - viselkedés - tanulás
Az óvodás és iskoláskorban jelentkező magatartási, tanulási, figyelmi és mozgáskoordinációs problémák - ép idegrendszerű gyermekek esetében - a tudatos szülői odafigyeléssel és játékos korai mozgásfejlesztéssel, illetve reflexkorrekcióval megelőzhetők lennének.
A munkám során könnyen érthető, hiteles és szakszerű információkat adok a szülőknek arról, hogy mennyire fontos a baba első életévében a fejlődés minden egyes lépcsőfoka és azok sorrendje. Igyekszem megtanítani őket arra, hogyan segíthetik legjobban a babájukat ebben a folyamatban.
A szülők megtanulhatják azokat a mozgásgyakorlatokat, amiket minden nap gyakorolhatnak a babájukkal, hogy az megfelelően fejlődhessen.
Ha a szülők ismerik a fejlődés alapvető törvényszerűségeit, akkor figyelni tudnak arra, hogy a gyermek minden fejlődési fázison megfelelő módon áthaladjon, és ne alakuljon ki idegrendszeri éretlenség. Minél korábban kezdődik a gyermekek játékos fejlesztése, annál sikeresebben előzhetők meg az anyanyelvi, a gondolkodási, a tanulási és a magatartási nehézségek vagy a súlyosabb zavarok.
Csecsemőkorban
A megszülető gyermek idegrendszerének érése szempontjából az a legideálisabb, ha lépésről-lépésre végighalad a genetikailag és biológiailag meghatározott mozgásfejlődési soron. Tehát a megfelelő időben, a helyes sorrendben és minőségben, valamint elegendő mennyiségben gyakorolja a csecsemőkori alapvető mozgásmintákat, azaz a fejemeléstől kiindulva a gurulást, a kúszást, a mászást, a felülést egészen a járásig.
Ha a mozgásfejlődés, a szenzoros- és a szenzomotoros integráció a helyes irányban halad, akkor az érzékszervek és az idegrendszer működése is jól szervezetté válik. Mindez szükséges
-
az egyensúly, a testtartás és a mozgáskoordináció fejlődéséhez,
-
a környezethez való alkalmazkodáshoz, a sikeres társas viselkedéshez, kommunikációhoz és a beszédhez,
-
az intelligenciának és az életkornak megfelelő figyelemhez és a tanulási képességek kifejlődéséhez,
-
az egészséges személyiségfejlődéshez és a helyes önértékelés kibontakozásához.
A csecsemőkori reflexkorrekciós mozgásfejlesztő gyakorlatok segítik a gyermekek mozgás-, érzékszervi- és értelmi fejlődését. A fejlődési elakadások, eltérések, a meglassúbbodott fejlődésmenet a reflexkorrekciós szemléletű fejlesztéssel megszüntethető. A játékos gyakorlatokat a baba fejlődési üteméhez igazodva megtervezem és a szülőknek betanítom. A gyakorlatok megtervezésekor figyelembe veszem a baba aktuális fejlettségi szintjét, általános állapotát, és a fejlődési üteméhez leginkább illeszkedő mozgásgyakorlatokat választom ki.
1-6 éves korig
Kisgyermekkorban és óvodáskorban a mindennap végzett reflexkorrekciós mozgásfejlesztés a leghatékonyabb módja annak, hogy a gyermek idegrendszeri fejlődése megfelelő irányban haladjon, illetve a korábbi fejlődési eltérésekből fakadó éretlen idegrendszeri működés megszűnjön.
A csecsemőkori reflexek korrekciója, integrációja lehetővé teszi, hogy a poszturális reflexkészlet optimálisan kifejlődhessen. A csecsemőkori valamint a poszturális reflexeket stimuláló, korrigáló és azokat integráló tornagyakorlatokat betanítom a szülőknek, a család ezután otthon végzi a gyermekkel a fejlesztést. Amikor a gyermek egy újabb fejlődési szakaszba lép, általában 4-8 hetenként újabb gyakorlatokat tanítok, amelyeket aztán ismét otthon gyakorolhatnak.
Mindig a gyermek aktuális fejlődési sajátosságainak megfelelő és a személyiségéhez legjobban illeszkedő reflexkorrekciós mozgásfejlesztő gyakorlatokat alkalmazok.
Eredmények
-
csecsemőkorban megakadályozhatók a fejlődési lemaradások, elkerülhető az idegrendszeri éretlenség kialakulása,
-
kifejlődik az optimális reflexkészlet,
-
az érzékszervek működése összehangolódik az egyensúllyal és a mozgással,
-
kialakítható az életkornak megfelelő testtartás, mozgáskoordináció és egyensúly,
-
elősegíthető az izomrendszer optimális működése és növekedése,
-
fejleszthető a gyermek testsémája, testtudata és tájékozódási képességei,
-
kialakul az életkornak és az intelligenciának megfelelő figyelem, viselkedés és tanulási képesség.